Ο Ιωάννης Φωκάς του Βαλεριάνου, ο Χουάν ο Γραικός, ο Juan de Fuca της Flota de Tierra Firme και της Flota de Nueva Espana, ακολούθησε το θέσφατο. Ήταν ταγμένος να μεγαλώσει κατά τι τον κόσμο. Να ανακαλύψει νέες διόδους, νέες ρότες.
Ξεκίνησε να βρει τα μυθικά Στενά του Ανιάν που υποτίθεται πως ένωναν τον Ειρηνικό με τον Ατλαντικό από τον Αρκτικό Κύκλο, γνωστά τότε και ως ΒΔ Πέρασμα, και θα συντόμευαν τη θαλάσσια οδό προς την Κίνα από τη δυτική Ευρώπη. Στην πραγματικότητα την άνοιξη του 1592 ταξίδεψε με μια καραβέλα και ένα βοηθητικό σκάφος πινάτς από το Ακαπούλκο με κατεύθυνση βόρεια, πέρασε τα παράλια της Καλιφόρνια, ανέβηκε ακόμη βόρεια κι εισήλθε σε ένα πέρασμα με κατεύθυνση αρχικά προς τα ανατολικά, ανακαλύπτοντας στα Στενά νότια της νήσου Βανκούβερ. Έτσι μαζί με το ανώνυμο πλήρωμά του έγιναν οι πρώτοι Ευρωπαίοι που έφθασαν στον ΝΔ Καναδά. Αυτά τα Στενά φέρουν από το 1725 το όνομά του με απόφαση της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών της Αγίας Πετρούπολης.
Όμως, τα Στενά του Ανιάν, που αυτά πήρε εντολή από τον Αντιβασιλιά του Μεξικό να ανακαλύψει και που φυσικά, τότε, δεν τα βρήκε γιατί, απλώς, δεν είχαν ακόμη διανοίξει, σήμερα αρχίζουν και ξεσκεπάζονται μετά από αιώνων προστασία από παχύ στρώμα πάγου. Το ΒΔ Πέρασμα μέχρι το 2040 θα είναι μια αυταπόδεικτη πραγματικότητα, που θα διευκολύνει το παγκόσμιο εμπόριο κάνοντας οικολογικότερες, ταχύτερες και οικονομικότερες τις θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ Ειρηνικού κι Ατλαντικού από βορρά.
Έτσι, αιώνες μετά από το ταξίδι του, τώρα που οι πάγοι λιώνουν στον αρκτικό κύκλο λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη, επαληθεύεται η «πλάνη» του: το πέρασμα που νόμιζε πως ανακάλυψε, και που με αυτό το στρεβλό πιστεύω έσβησε γύρω στο 1602 στο νησί του, στην Κεφαλλονιά.
Σήμερα λειτουργεί το Αρκτικό Οικονομικό Συμβούλιο (Arctic Economic Council https://arcticeconomiccouncil.com/), που από τον Δεκέμβριο περιλαμβάνει και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (https://www.ugs.gr/en/), και που στους σκοπούς του έχει την στήριξη και προώθηση των νέων θαλασσίων διόδων που ανοίγονται με το πρόσφατο και μη αναστρέψιμο –ως διαγράφεται μέχρι τώρα- λιώσιμο των πάγων. Έτσι εξυπηρετούνται αποτελεσματικότερα – σε κάθε τομέα- οι θαλάσσιες μεταφορές διαπλέοντας τις καναδικές ακτές από τον Ατλαντικό έως την Αλάσκα.
Σύμφωνα με πηγές, το 2014 το φορτηγό NUNAVIK μετέφερε 23.000 τόνους μεταλλεύματος από τον Καναδά στην Κίνα ταξιδεύοντας στο ΒΔ Πέρασμα χωρίς τη βοήθεια παγοθραυστικών.
Ο Χουάν ντε Φούκα του 16ου αι. κέρδισε την αιώνια μνήμη.
Τον αποζημίωσαν οι καιροί, οι κλιματολογικές συνθήκες, οι πάγοι που τήκονται.
Τον αντάμειψαν οι αιώνες.
Ευρυδίκη Λειβαδά Ντούκα